مهندسی مکانیک

Practice Your Ideas

۱۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

مدل سازی چکش با Solidworks


دریافت فایل آماده مدل

Download

رمز فایل: mechengineer

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

مدل سازی بلبرینگ (Ball Breangs) با Solidworks

بلبرینگ ها گونه های چرخنده از خانواده ی یاتاقان ها هستند. که کاربرد وسیعی در ابزارهای مختلف مانند دیسک‌های سخت رایانه و اسکیت‌ها و صنایع بزرگ و خودرو ها و موتورها و ...دارند. بلبرینگ‌ها می‌توانند هم بارهای شعاعی و هم بارهای محوری را تحمل کنند و معمولاً در جاهایی به کار می‌روند که بار به‌نسبت کوچک باشد. در یک بلبرینگ بار از لایهٔ خارجی به گوی ها اعمال می‌شود و از آنجا فشار به لایهٔ داخلی منتقل می‌گردد. با توجه به کروی بودن گوی‌ها، نقطهٔ تماسشان با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک خواهد بود، در نتیجه می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند؛ از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس، اگر فشار بیش از حدی به گوی‌ها وارد شود می‌تواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آن‌ها گردد.


بلبرینگ های شیار عمیق  (Deep Groove Ball Bearings)

 این نوع از برینگ ‏ها مرسوم ‏ترین نوع برینگ است. در این نوع از برینگ‏ها فشار بر روی سطح خارجی برینگ وارد می‏ شود و این فشار از طریق ساچمه‏ ها به بخش داخلی منتقل می‏گردد به دلیل آنکه ساچمه ‏ها کروی هستند تنها بخش اندکی از سطح آنها با سطوح در تماس است. لذا اصطکاک به شدت کاهش یافته و این نوع برینگ به راحتی و نرمی حرکت می‏ کنند از آنجائیکه تنها سطح اندکی از ساچمه‏ ها در تماس می ‏باشد لذا نمی ‏توان فشار زیادی را بر آنها وارد نمود زیرا موجب تغییر شکل پیدا کردن بلبرینگ می‏شود و پس از مدتی بلبرینگ به خوبی کار نخواهد کرد.

*رندرینگ مدل

بلبرینگ های شیار عمیق یک ردیفه (Single Row Deep Groove Ball Bearings)

این برینگ دارای شیار ساچمه عمیق و یک پارچه بوده و ساچمه و شیار در آن مطابقت هندسی کاملی داشته، بطوری که علاوه بر تحمل بار شعاعی، بار محوری را نیز از هر دو طرف تحمل می کنند.



دریافت فایل آماده مدل(مونتاژ شده از نوع شیار عمیق یک ردیفه)

Download

رمز فایل: Mechengineer

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

مدل سازی کمک فنر (Shock absorber) با Solidworks

کمک فنر  Shock absorber
کمک فنر وسیله مکانیکی است که در نزدیکی هر چرخ نصب می شود تا نوسانات فنرها را کنترل یا میرا کند. یک سر کمک‌فنر به اتاق یا شاسی خودرو متصل می شود و سر دیگر آن به قطعه‌ای متحرک از سیستم تعلیق، مانند پوسته اکسل یا طبق متصل است. در این وضعیت حرکت فنر سبب افزایش و کاهش طول کمک‌فنر می شود. هدف از بکارگیری کمک فنر میراکردن نوسانات فنر است. کمک‌ فنر زیر بار وزن خودرو نیست و بر ارتقاء خودرو هم اثر نمی‌گذارد بعضی از کمک‌فنرها می‌توانند این کارکردها را نیز داشته باشند.

* رندرینگ مدل

دریافت فایل آماده مدل (مونتاژ شده)

Download

رمز فایل: mechengineer

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

آشنایی با موتورهای خورجینی، مورب یا وی شکل ( V engine)

موتورهای خورجینی (وی شکل) یک گونه پیکربندی مورد استفاده در موتوهای درونسوز است. در این پیکربندی، سیلندرها و پیستونها در یک ردیف و در دو صفحۀ جداگانه قرار می‌گیرند به طوری که در راستای محور میل لنگ به شکل حرف وی (V) انگلیسی دیده می‌شوند و زاویه سیلندر ها نسبت به صفحه ی قائم مابین ۱۵ تا ۶۰ درجه است.
این موتور ها دارای دورگیری بالایی هستند و به همین دلیل از این سیستم طراحی استفاده شده است تا بتوانند این موتورها در عین کوچکی و کم حجمی، قابلیت دور گیری سریعی داشته باشند (در دورهای پایین نیز شتابگیری بالایی داشته باشند) و به همین دلیل به این موتورها، موتورهای سرعتی نیز می گویند.

اتومبیل BMW 320i از این نوع موتورها استفاده می کند(شکل بالا)
پیدایش این موتورها به این دلیل بوده است که گاهی خودرو سازان تا ۱۲ سیلندر را در یک ردیف قرار می دادند که این خود باعث بوجود آمدن بسیاری مشکلات عدیده از جمله افزایش طول خودرو یا افزایش بی دلیل وزن خودرو برای استفاده از چنین حجمی از مواد بوده است و به همین دلیل در سال های بین جنگ جهانی اول و دوم بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.
این نوع موتورها از نظر ابعادی مانند موتورهای خطی هستند و به خاطر فضای اریبی که دارند تعمیر آن ها ساده و روان است. این موتورها مرکز ثقل پایینی داشته و فضای جلویی و یا کناری بسیار مناسبی را برای سیستم فراهم می آورند.
این موتور ها بر حسب تعداد سیلندر ها به انواع زیر تقسیم میشوند:
۴ سیلندر: V4 
۶ سیلندر: V6
۸ سیلندر: V8
۱۰سیلندر: V10
۱۲سیلندر: V12

دقت کنید که اگر عدد قبل از حرف V آمده باشد به معنای تعداد سیلندر نیست، این علامت در کاتالوگ وسایل نقلیه به معنای 8 سوپاپ میباشد. برای نشان دادن تعدادسیلندر عدد بعد از V وبرای نشان دادن تعدا سوپاپ عدد قبل از V نوشته می شود.

The Veyron's quad-turbocharged W16 engine
نوع دیگری از موتورها به نام موتورهای W وجود دارند که این موتورها همان موتورهای V با تعداد سیلندر ها بالاتر از ۱۲ تا میباشند و شامل دو موتور V هستند که هر دو به یک میل لنگ متصل شده اند مثل موتور سریع ترین خودروی دنیا بوگاتی ویرون که شامل یک موتور ۱۶ سیلندر W میباشد که این موتور از دو موتور V8 تشکیل شده که هر دو به یک میل لنگ وصل شده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

سیلندر خودرو (Cylinder)

کلمه سیلندر (Cylinder) یک کلمه انگلیسی است که به شکل دست نخورده در زبان فارسی استعمال می شود. معنای اصلی سیلندر «استوانه» می‌باشد. سیلندر در موتورها و پمپ‌های رفت و برگشتی، فضایی استوانه‌ای است که پیستون در آن حرکت می‌کند. هر موتور، پمپ و یا کمپرسور رفت و برگشتی، برای کارکرد نیاز به دست‌کم یک سیلندر دارد. 

تاریخچه

اصولا هر موتور احتراقی برای تبدیل انرژی سوخت به انرژی مکانیکی حداقل به یک سیلندر نیاز دارد (اعم از موتور های احتراق داخلی یا موتورهای احتراق خارجی) حتی قبل از سال 1700 میلادی موتورهایی ساخته شده بودند که دارای سیلندر بودند. لیکن اولین کاربرد واقعی و عملی سیلندر با اختراع اولین موتور بخار توسط جیمزوات در سال 1769 اتفاق افتاد. وی یک موتور بخار ساخته بود که از یک سیلندر و یک پیستون و یک چرخ طیار تشکیل شده بود. از آن تاریخ تا به امروز هر موتور احتراقی که ساخته شده است. در ساختمان خود قسمت سیلندر را داشته است. لیکن شکل، اندازه، نحوه قرارگیری و آرایش سیلندرها و تعداد آنها در بلوک سیلندر با توجه به قدرت مورد نیاز و اندازه موتور متفاوت بوده است.

چگونگی و کیفیت سطح داخلی سیلندرها که در تماس با پیستون است بسیار مهم است. دیواره‌های چدنی یا آلومینیمی سیلندرها به منظور فراهم آوردن یک سطح صاف برای حرکت پیستون‌ها باید صیقل زده شود. صیقلی بودن سطح داخلی سیلندرها به خاطر کم کردن اصطکاک میان پیستون و جداره سیلندر است. سیلندر‌ها دارای طیف وسیعی از اندازه و تعداد می‌باشند، تقسیم‌بندی سیلندرها را می‌توان بر اساس نحوه ساخت و ریخت داخلی آنها انجام داد. چرا که هر گروه از سیلندرها در ابعاد و تعداد مختلف ساخته می‌شوند. بدنه موتورها یا همان بلوک سیلندر معمولا به شکل ریخته گری و از جنس چدن یا آلیاژ‌آلومینیوم می‌سازند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

میل لنگ خودرو (Crankshaft)

میل لنگ (Crankshaft)

قطعه ای است که حرکت خطی پیستون ها در داخل سیلندر خودرو را به حرکت دورانی تبدیل می کند،در اصل در زمان استارت اولیه خودرو با وارد شدن انرژی از طریق پیستون ها به میل لنگ، میل لنگ حرکت خود را آغاز می کند ولی بعد از آن این میل لنگ است که با حرکت دورانی خود باعث حرکت پیستون و در اصل شروع سوخت و ساز در خودرو می شود.


*رندرینگ مدل

اغلب میل لنگ ها از جنس فولاد با کربن متوسط یا آلیاژ فولاد در ترکیب با فلزات کروم و نیکل و به روش فورج ساخته می شوند. تعداد لنگ ها در موتور های خطی برابر با تعداد سیلندر ها و در موتور های V شکل (موتورهای خورجینی) نصف تعداد سیلندر هاست.

سامانه میل لنگ نخستین بار توسط مخترع ایرانی؛ بدیع الزمان جزری در سال ۱۲۰۰میلادی اختراع شد. وی از این اختراع برای بالابردن آب استفاده کرده بود.


دریافت فایل آماده ی مدل

Download

رمز فایل : Mechengineer


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

شاتون (Connection Rod)

شاتون میله ای است که در موتور خودرو ها یا در پمپ های پیستونی، پیستون را به میل لنگ (Crankshaft) متصل می کند. این قطعه تا حد امکان سبک ساخته می شود ولی در عین حال مستحکم می باشد‌ (معمولا از جنس فولاد) که این استحکام برای شاتون ضروری است چرا که می بایست ضربات ناشی از احتراق را تحمل کند.

شاتون دارای دو سر و یک ساقه می باشد که مقطع عرضی ساقه ی آن به شکل I است، شاتون دارای یک سر بزرگ و یک سر کوچک می باشد که سر بزرگ آن به میل لنگ و سر کوچک آن به پیستون متصل می شود. سر کوچک شاتون بصورت یکپارچه و سربزرگ آن بصورت پیچ و مهره ای یا یکپارچه طراحی می شود که در داخل آنها برای جلوگیری از سایش و فرسایش از بوش استفاده می کنند. 


دریافت فایل آماده مدل

Download 

رمز فایل: mechengineer



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

مدل سازی چرخ دنده ی مارپیچ (Helical Gear) با Solidworks

چرخ دنده مارپیچ

دندانه های چرخ دنده ی مارپیچ برخلاف چزخ دنده ی ساده موازی با محور چرخ دنده نیستند، بلکه هر دندانه به شکل مقطعی از مارپیچ است. این قابلیت باعث می شود دندانه ها به آرامی باهم درگیر شوند در حالی که دندانه های چرخ دنده ی ساده به یکباره باهم درگیر شده و از هم جدا می شوند. چرخ دنده ی ساده را می توان یک چرخ دنده ی مارپیچ با زاویه ی مارپیچ صفر در نظر گرفت. 

کاربرد در صنعت

این نوع چرخ دنده ها به علت شکل مقطعی متفاوت، روان تر و با صدای کمتری کار می کنند و در صنعت دارای بیشترین کاربرد در سرعت های بالا و توان های بالا می باشند و نسبت به چرخ دنده های دیگر دارای ارتعاشات کمتری هستند.

                                                                     *The angle of deviation of the model is  10 degrees*
   

دریافت فایل آماده مدل

رمز فایل: mechengineer

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

مدل سازی CPU fan با Solidworks




دریافت فایل آماده مدل

Download

رمز فایل: Mechengineer

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

مدل سازی پیچ با Solidworks

پیچ با گام 2.5mm طراحی شده است.

دریافت فایل آماده مدل
رمز فایل: Mechengineer
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng