موتورهای خورجینی (وی شکل) یک گونه پیکربندی مورد استفاده در موتوهای درونسوز است. در این پیکربندی، سیلندرها و پیستونها در یک ردیف و در دو صفحۀ جداگانه قرار می‌گیرند به طوری که در راستای محور میل لنگ به شکل حرف وی (V) انگلیسی دیده می‌شوند و زاویه سیلندر ها نسبت به صفحه ی قائم مابین ۱۵ تا ۶۰ درجه است.
این موتور ها دارای دورگیری بالایی هستند و به همین دلیل از این سیستم طراحی استفاده شده است تا بتوانند این موتورها در عین کوچکی و کم حجمی، قابلیت دور گیری سریعی داشته باشند (در دورهای پایین نیز شتابگیری بالایی داشته باشند) و به همین دلیل به این موتورها، موتورهای سرعتی نیز می گویند.

اتومبیل BMW 320i از این نوع موتورها استفاده می کند(شکل بالا)
پیدایش این موتورها به این دلیل بوده است که گاهی خودرو سازان تا ۱۲ سیلندر را در یک ردیف قرار می دادند که این خود باعث بوجود آمدن بسیاری مشکلات عدیده از جمله افزایش طول خودرو یا افزایش بی دلیل وزن خودرو برای استفاده از چنین حجمی از مواد بوده است و به همین دلیل در سال های بین جنگ جهانی اول و دوم بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.
این نوع موتورها از نظر ابعادی مانند موتورهای خطی هستند و به خاطر فضای اریبی که دارند تعمیر آن ها ساده و روان است. این موتورها مرکز ثقل پایینی داشته و فضای جلویی و یا کناری بسیار مناسبی را برای سیستم فراهم می آورند.
این موتور ها بر حسب تعداد سیلندر ها به انواع زیر تقسیم میشوند:
۴ سیلندر: V4 
۶ سیلندر: V6
۸ سیلندر: V8
۱۰سیلندر: V10
۱۲سیلندر: V12

دقت کنید که اگر عدد قبل از حرف V آمده باشد به معنای تعداد سیلندر نیست، این علامت در کاتالوگ وسایل نقلیه به معنای 8 سوپاپ میباشد. برای نشان دادن تعدادسیلندر عدد بعد از V وبرای نشان دادن تعدا سوپاپ عدد قبل از V نوشته می شود.

The Veyron's quad-turbocharged W16 engine
نوع دیگری از موتورها به نام موتورهای W وجود دارند که این موتورها همان موتورهای V با تعداد سیلندر ها بالاتر از ۱۲ تا میباشند و شامل دو موتور V هستند که هر دو به یک میل لنگ متصل شده اند مثل موتور سریع ترین خودروی دنیا بوگاتی ویرون که شامل یک موتور ۱۶ سیلندر W میباشد که این موتور از دو موتور V8 تشکیل شده که هر دو به یک میل لنگ وصل شده اند.