آباکوس یکی از برنامه های تحلیل مهندسی قدرتمند در زمینه مباحث جامداتی می باشد. هدف مدلسازی تیر دوسرگیر دار با ابعاد 0.2*0.15*2 متر و محاسبه خیز در میانه آن می باشد.
تیر مورد نظر از جنس استیل با مدول یانگ 200GPa و ضریب پواسون 0.3 انتخاب شده است. بار اعمالی به صورت فشار بوده و دیمانسیون آن بر حسب نیوتن بر متر مربع می باشد.(فشار اعمالی در بارگذاری بایستی بر حسب پاسکال باشد، از این رو مقدار فشار را 0.75 مگاپاسکال در نظر خواهیم گرفت.)
از روابط تئوری میزان خیز در وسط تیر (x=1) برابر با 0.00313 متر یا 3.13 میلی متر محاسبه شده است.
مدلسازی تیر در آباکوس:
برای شروع کار ابتدا تیر مورد نظر را در ماژول پارت به صورت اکسترود مدل می کنیم و سپس در ماژول دوم، متریال و داده های مسئله را به مدل اختصاص می دهیم و در ماژول اسمبلی مدل را فراخوانی می کنیم، سپس در ماژول استپ نوع تحلیل را استاتیکی انتخاب کرده و در ماژول لود یا بارگذاری شرایط مرزی و میزان بار اعمالی را تعیین می کنیم. مدل را مش بندی کرده و در آخر در ماژول جاب (job) برنامه را اجرا (submit) می کنیم. نتایج تحلیل به صورت کانتور جابجایی به شرح زیر است:
مشاهده می شود که در مختصات x=1 میزان خیز در probe value برابر با 0.003487 متر گزارش می شود که به نتایج تئوری کاملا نزدیک است.(آباکوس دیمانسیون ندارد! داده های تحلیل به صورت تابعی از دیمانسیون هاییست که در دیتا های اولیه وارد کردیم.)