میل بادامک (Camshaft)

میل بادامک یا میل سوپاپ؛ قطعه ای است که وظیفه باز و بسته نمودن سوپاپ ها را به عهده دارد. این قطعه از یک استوانه فلزی به عنوان محور اصلی تشکیل شده که روی آن محورهایی به شکل بیضی یا دایره غیر هم‌محور قرار دارد.



انواع میل بادامک:

Overhead camshaft (میل بادامک OHV) : در این سیستم میل بادامک در پایین سیلندر قرار دارد و نیرو از طریق میله های بلندی به سوپاپ ها منتقل می شود. این سیستم تقریبا قدیمی شده است اما چندین دهه با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت. در این نوع موتورها قرار دادن بیش از دو سوپاپ برای هر سیلندر غیر ممکن است.

در خط تولید ایران؛ کمپانی ایرانخودرو هنوز از این نوع سیستم روی وانت باردو(پیکان وانت) استفاده می کند!



Single overhead camshaft (میل بادامک SOHC) : در این سیستم میل بادامک به صورت ردیفی بالای سیلندر قرار می گیرد و اغلب در موتورهای خطی استفاده می شود. در موتورهای خطی که دارای یک میل بادامک (SOHC) هستند فقط دو سوپاپ برای هر سیلندر تعبیه می شود ولی در این نوع سیستم زمانبندی سوپاپ ها در سرعت های بالا بسیار دقیق تر از سیستم OHV است.

برای نمونه خودروی پژو 405 با انجین XU7 8V از این نوع سیستم استفاده می کند.



Double overhead camshaft (میل بادامک DOHC) : در این سیستم میل بادامک ها به صورت جفتی روی سیلندر قرار می گیرند و اغلب در موتورهای خطی و خورجینی (وی شکل) استفاده می شود. در موتورهای خطی مجهز به سیستم DOHC؛ دو میل بادامک و در موتورهای خورجینی 4 میل بادامک مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع موتورهای برای هر سیلندر 4 سوپاپ در نظر گرفته می شود. سیستم DOHC نسبت به سایر سیستم ها؛ با حجم یکسان قدرت بیشتری تولید می کند از این رو در خودرو های مدرن از این سیستم استفاده می کنند.

برای نمونه خودروهای سمند EF7 (موتور خورجینی 16 سوپاپ) و پارس ELX (موتور خطی 16 سوپاپ) از این نوع سیستم استفاده می کنند.


دریافت فایل مدل

Download

رمز فایل: mechengineer