میل‌لَنگ (Crankshaft)  قطعه‌ای در موتور است که حرکت خطی پیستون‌ها را تبدیل به حرکت دورانی می‌کند.

در تولیدات داخلی ایران، موتور های 4  سیلندر و 8 سیلندر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.


*برای نمایش بهتر؛ پیستون ها و متعلقات آن به صورت خورجینی قرار گرفته اند. در فایل اصلی به صورت خطی آرایش شده اند.

نمونه ای از موتور های V4 مورد استفاده در خط تولید ایران خودرو: 

 XU7 - (پژو 405،پارس،سمند،سورن)

XUM - (پارس )

TU3 - (پژو 206، 206 V20 SD)

IC - (باردو)

موتورهای V4 دارای 8 سوپاپ هستند و سیلندر ها با آرایش خطی در کنار یکدیگر قرار می گیرند.


مکانیزم حرکت میل لنگ به همراه پیستون و متعلقات آن در داخل بلوک سیلندر:
دریافت فایل مکانیزم حرکت (motion study)


دریافت فایل مدل 

Download

رمز فایل: Mechengineer