مهندسی مکانیک

Practice Your Ideas

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

تاریخچه ی موتورهای XU - قسمت دوم

موتور XU7

این مدل دارای حجم 1.8 لیتر (ح.دقیق 1761 سی سی) با قطر سیلندر 3.3 اینچ و کورس 3.2 اینچ می باشد. تمامی مدل های XU7 انژکتوری هستند ونسخه ی JP4 آن دارای 16سوپاپ با طراحی DOHC می باشد. در بین مدل های این موتور مدل JP4/LFY  را می توان قدرتمندترین مدل دانست. این موتور بیشترین استفاده را در خط تولید کمپانی های خودروسازی ایرانی دارد.

 

موتور XU8

این مدل دارای حجم 1.8 لیتر (ح.دقیق 1775 سی سی) با قطر سیلندر 3.3 اینچ و کورس 3.2 اینچ می باشد. موتور XU8 با مدل XU8 T  در نسخه ی 16 سوپاپه (16V DOHC Turbo) روی پژو 205 توربو 16 نصب شده بود. قدرت خروجی این موتور حداکثر 197 اسب بخار می باشد.


موتور XU9

 این مدل دارای حجم 1.9 لیتر (ح.دقیق 1905 سی سی) با قطر سیلندر 3.3 اینچ و کورس 3.5 اینچ می باشد. بسیاری از نسخه های این موتور با دو کاربراتور 8 سوپاپه و مدل انژکتوری 16 سوپاپه ساخته شده اند. قدرت خروجی این موتور بین 104 تا 158 اسب بخار است.


موتور XU10

این مدل دارای حجم 2.0 لیتر (ح.دقیق 1998 سی سی) با قطر و کورس 3.5 اینچ می باشد. بسیاری از مدل های این موتور با دو کاربراتور8 سوپاپه و مدل انژکتوری 16 سوپاپ توربوشارژ ساخته شده اند. قدرت خروجی این موتور ها بین 113 تا 197 اسب بخار است.


۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

تاریخچه ی موتورهای XU - قسمت اول

PSA XU

موتور های XU توسط گروه PSA  به تولید انبوه رسیدند. PSA یک گروه تولیدکننده ی خودرو در فرانسه است که خودروهای فرانسوی پژو، Citroen،‌ اپل، DS و واکسهال را تولید میکند.

XU  ها یک خانواده از موتورهای احتراق داخلی هستند که در خانواده های پژو و سیتروین استفاده می شود. در دهه های 1980 و 1990 این نوع موتورها به عنوان موتور های سایز متوسط در تولیدات پژو و سیتروین در نظر گرفته شدند.طراحی XU در سال 1981 با پژو 305 معرفی شد؛ این طراحی با دو یا چهار دریچه در هر سیلندر همراه بود که با سوخت بنزین کار می کرد. حجم این موتور ها بین 1.6 تا 2 لیتر (1580 تا 1998 سی سی) متغیر است و همه ی مدل های بنزینی دارای قطر سیلندر 3.3 یا 3.4 اینچ می باشند.در تمامی مدل های XU  از سرسیلندر های آلومینیومی استفاده می شود و تمامی بلوک ها جز مدل XU10 در آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند(بلوک XU10 از جنس چدن است).

اولین برنامه ی Citroen روی مدل Citroen BX  در 1983 بود؛ جایی که فرمت 1580 سی سی ظاهر شد.این موتور ها همگی دارای پیکربندی 4 سیلندر خطی هستند و در 5 تیپ و 31 مدل طراحی و ساخته شده اند. تولید موتور های XU  از سال 1981 تا 2001 بوده است.بعد ها خانواده ی موتورهای مدرن EW/DW  جایگزین خانواده ی  XU  ها شدند.

خانواده ی XU  علاوه بر موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی به نام XUD را نیز شامل می شود؛ XUD  ها موتورهای دیزلی طراحی و ساخته شده توسط کمپانی پژو و Citroen هستند که با مدل های XUD7/XUD9/XUD11  روانه بازار شدند.


موتور XU5 

 این مدل دارای حجم 1.6 لیتر (ح.دقیق 1580 سی سی) با قطر سیلندر 3.3 اینچ و کورس 2.9 اینچ می باشد. تمامی موتورهای XU5 به صورت SOHC طراحی شده اند که به ازای هر سیلندر دو پیستون دارند. قدرت خروجی این موتورها بین  79  تا 113  اسب بخار است.

FI: Fuel injector*

carb: carburetor*

جدول شامل خودروهای تولیدی کمپانی های پژو و citroen است که از موتور های XU استفاده می کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

مدلسازی iPhone 8 با Solidworks

دریافت فایل مدل

Download

رمز فایل: mechengineer

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

انواع میل بادامک و تفاوت پیشرانه ی SOHC با DOHC + مدلسازی میل بادامک

میل بادامک (Camshaft)

میل بادامک یا میل سوپاپ؛ قطعه ای است که وظیفه باز و بسته نمودن سوپاپ ها را به عهده دارد. این قطعه از یک استوانه فلزی به عنوان محور اصلی تشکیل شده که روی آن محورهایی به شکل بیضی یا دایره غیر هم‌محور قرار دارد.



انواع میل بادامک:

Overhead camshaft (میل بادامک OHV) : در این سیستم میل بادامک در پایین سیلندر قرار دارد و نیرو از طریق میله های بلندی به سوپاپ ها منتقل می شود. این سیستم تقریبا قدیمی شده است اما چندین دهه با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت. در این نوع موتورها قرار دادن بیش از دو سوپاپ برای هر سیلندر غیر ممکن است.

در خط تولید ایران؛ کمپانی ایرانخودرو هنوز از این نوع سیستم روی وانت باردو(پیکان وانت) استفاده می کند!



Single overhead camshaft (میل بادامک SOHC) : در این سیستم میل بادامک به صورت ردیفی بالای سیلندر قرار می گیرد و اغلب در موتورهای خطی استفاده می شود. در موتورهای خطی که دارای یک میل بادامک (SOHC) هستند فقط دو سوپاپ برای هر سیلندر تعبیه می شود ولی در این نوع سیستم زمانبندی سوپاپ ها در سرعت های بالا بسیار دقیق تر از سیستم OHV است.

برای نمونه خودروی پژو 405 با انجین XU7 8V از این نوع سیستم استفاده می کند.



Double overhead camshaft (میل بادامک DOHC) : در این سیستم میل بادامک ها به صورت جفتی روی سیلندر قرار می گیرند و اغلب در موتورهای خطی و خورجینی (وی شکل) استفاده می شود. در موتورهای خطی مجهز به سیستم DOHC؛ دو میل بادامک و در موتورهای خورجینی 4 میل بادامک مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع موتورهای برای هر سیلندر 4 سوپاپ در نظر گرفته می شود. سیستم DOHC نسبت به سایر سیستم ها؛ با حجم یکسان قدرت بیشتری تولید می کند از این رو در خودرو های مدرن از این سیستم استفاده می کنند.

برای نمونه خودروهای سمند EF7 (موتور خورجینی 16 سوپاپ) و پارس ELX (موتور خطی 16 سوپاپ) از این نوع سیستم استفاده می کنند.


دریافت فایل مدل

Download

رمز فایل: mechengineer

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

مدلسازی آچار شمع با Solidworks

Rendering img*

دریافت فایل مدل (asm)

Download

رمز فایل: Mechengineer

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

مدلسازی شمع خودرو (Spark Plug) با Solidworks

شمع خودرو (spark plug)
شمع ابزاری است برای انتقال جرقه‌های متناوب برق داخل سیلندرها که در انتهای سیلندر و روی سرسیلندر در موتور اتومبیل نصب می‌شود و برق موتور که با حرکت متناوب دلکو به سر شمعها می‌رسد، طوری تنظیم شده که به هنگام فشردگی بخار بنزین در انتهای سیلندر جرقه‌ای از انتهای شمع ساطع شده، باعث انفجار بنزین و حرکت موتور می‌گردد.


Rendering img*
انواع شمع خودرو
شمع‌های نیکلیاغلب شمع‌های موجود در بازار الکترودی از جنس نیکل دارند. این نوع شمع‌ها دارای الکترودی مرکزی با شکل تخت بوده و به علت آلیاژ به‌کاررفته در ساخت الکترود، از مقاومت گرمایی کمتری نسبت به شمع‌های جدیدتر برخوردارند و طول عمر کوتاه‌تری دارند. عموما بعد از هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر باید این نوع شمع‌ها تعویض شوند. البته این زمان به نوع کارکرد موتور هم بستگی دارد. همچنین مصرف سوخت در این نوع شمع‌ها از شمع‌های جدیدتر بالاتر است. 
شمع‌های پلاتینیومی:  نوع دیگر شمع‌ها به لحاظ جنس الکترودها شمع‌های پلاتینیومی هستند. این شمع‌ها از الکترودهایی از جنس پلاتینیوم بهره می‌برند و با توجه به این‌که این عنصر خاصیت ضد خوردگی دارد و از مقاومت گرمایی بالایی برخوردار است، ازاین‌رو این شمع‌ها از پایداری خوبی در برابر دما بهره‌می‌برند که این میزان تا دمای ۲۵۰۰ درجه سانتی‌گراد برآورد می‌شود. همچنین بعد از  ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد موتور، نیاز به تعویض دارند. معمولا الکترود مثبت این شمع‌ها سوزنی شکل هستند که موجب بالا رفتن دقت و قدرت جرقه‌زنی در موتور می‌شود. شمع‌های پلاتینیوم از قیمت بالاتری نسبت به شمع‌های نیکلی برخوردارند که باگذشت زمان متوجه خواهید شد که استفاده از این شمع‌ها به افزایش طول عمر قطعات موتور و بهبود کیفیت کارکرد موتور مثل افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت منجر خواهد شد. پس استفاده از این نوع شمع‌ها نسبت به شمع‌های معمولی به‌صرفه‌تر است.
شمع‌های ایریدیومیالکترود مثبت این سری از شمع‌ها از جنس ایریدیوم ساخته‌شده است. همچنین یک نقطه‌ از جنس پلاتین در ساخت الکترود منفی و در محل جرقه‌زنی به‌کار برده می‌شود که موجب افزایش طول عمر این نوع شمع‌ها شده است. چراکه ایریدیوم فلزی از خانواده‌ی پلاتین است و خواصی مشابه پلاتین دارد. شمع‌های ایریدیومی مقاومت دمایی بالاتری نسبت به شمع‌های پلاتینیومی دارند و به‌همین علت این نوع شمع‌ها از طول عمر بالاتری برخوردارند. شمع‌های ایریدیومی هم معمولا دارای الکترود سوزنی با دقت و قدرت جرقه‌زنی بالا هستند و تقریبا کاربردی مشابه شمع‌های پلاتینیومی دارند.

دریافت فایل مدل
رمز فایل: Mechengineer 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

طراحی و مدلسازی میل لنگ خودرو 4 سیلندر با Solidworks + مکانیزم حرکت

میل‌لَنگ (Crankshaft)  قطعه‌ای در موتور است که حرکت خطی پیستون‌ها را تبدیل به حرکت دورانی می‌کند.

در تولیدات داخلی ایران، موتور های 4  سیلندر و 8 سیلندر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.


*برای نمایش بهتر؛ پیستون ها و متعلقات آن به صورت خورجینی قرار گرفته اند. در فایل اصلی به صورت خطی آرایش شده اند.

نمونه ای از موتور های V4 مورد استفاده در خط تولید ایران خودرو: 

 XU7 - (پژو 405،پارس،سمند،سورن)

XUM - (پارس )

TU3 - (پژو 206، 206 V20 SD)

IC - (باردو)

موتورهای V4 دارای 8 سوپاپ هستند و سیلندر ها با آرایش خطی در کنار یکدیگر قرار می گیرند.


مکانیزم حرکت میل لنگ به همراه پیستون و متعلقات آن در داخل بلوک سیلندر:
دریافت فایل مکانیزم حرکت (motion study)


دریافت فایل مدل 

Download

رمز فایل: Mechengineer



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

مدل سازی تایر خودرو با Solidworks



برای دریافت فایل مدل اینجا کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

طراحی موتور خودرو (V6 Turbo Engine) با Solidworks

موتور 6 سیلندر خورجینی

موتورهای V6  یا 6 سیلندر خورجینی معمولا قابلیت های بیشتری داشته و از توانایی های بالاتری نسبت به موتورهای چهار سیلندر در هنگام یدک کشی برخوردار بوده ولی مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورهای V8 یا 8 سیلندر خورجینی دارند. این موتورها توانمند بوده و قابلیت های دینامیکی بالایی دارند. خودروهای سدان سایز متوسط (Mid Size Sedan) معمولا قابلیت استفاده از اینگونه موتورها را به صورت سفارشی داشته و مدل های لوکس و شاسی بلند معمولا از این موتور به صورت استاندارد استفاده می کنند.

قدرت و گشتاور تولیدی بالا، قابلیت یدکی کشی بارهایی با وزن بالا را می توان از نقاط قوت موتورهای V6 دانست.


توربوشارژر چیست؟

توربو شارژر توسط آلفرد بوچی (سوئیسی) که مهندس مکانیک بود، اختراع و مورد استفاده قرار داده شد. اصلی‌ترین چالش برای اختراع توربو شارژر٬تولید موتورهایی با ابعاد کوچک و وزن کمتر با قدرت بیشتر بود. بدین منظور توربینی ساخته شد تا انرژی (تلف شده) حاصل از خروج دود از اگزوز را به صورت بهینه مورد استفاده قرار دهد.توربوشارژر کمپرسوری است که با افزایش توان مکش هوای ورودی توسط موتور خودرو، موجب احتراق و توربو لنس Turbulans بهتر سوخت و در نتیجه افزایش قدرت موتور می‌شود. این وسیله از دو توربین متصل به هم توسط یک شفت ساخته شده است. یک توربین مستقیماً متصل به منیفولد دود( منیفولد بخشی از موتور است که آمیزه سوختو هوا را به سیلندرها می‌رساند و منیفولد دود برای تخلیه ی دود اگزوز بکار می رود.)است و توربین دیگری به وسیله لولهٔ رابط به منیفولد هوا متصل است. چون هوای ایجاد شده بشدت داغ می‌باشد٬قبل از ورود به سیلندر جهت احتراق٬در اثر ترکیب با بنزین پای یک توربو شارژ برقی و یا یک سوپر شارژ دیگر را نیز به وسط میکشند. بدین صورت که،این توربو شارژ و سوپر شارژ در دور موتور پایین مورد استفاده قرار میگیرند و دو توربو شارژ دیگر،هر دو هم زمان در دورموتور بالا با قدرت هرچه تمام تر به یاری موتور خودرو آمده و نیروی زیادی تولید میکنند. البته توربو شارژر چون ازخروجی موتور نیرو می‌گیرد پس در نتیجه خود مانعی در برابر خروج دود خروجی می‌شود بدین منظور برای خارج شدن هرچه بهتر دود از هدرز دود استفاده می‌کنند. هدرز متشکل از چند لوله با ابعاد و آلیاژ خاص است که بر روی منیفولد دود نصب می‌شود.لازم به ذکر است که قطعات تشکیل دهنده موتورهای دارای توربو شارژر شامل پیستون٬شاتون٫میل لنگ، ترموستات و.. دارای آلیاژ (مقاوم)متفاوتی می باشند.


*تصاویر رندرشده ی مدل

متعلقات شامل:سرسیلندر،میل بادامک،شاتون،پیستون،گژنپین،سوپاپ،میل لنگ،فیلترهوا،توربو و ...

برای دانلود موشن استادی مدل اینجا کلیک کنید.

برای دانلود مدل مونتاژ شده اینجا کلیک کنید.

رمز فایل ها: Mechengineer

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng

مدل سازی رینگ خودرو با Solidworks



دریافت فایل آماده ی مدل

Download

رمز فایل: mechengineer

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ME eng