بلبرینگ ها گونه های چرخنده از خانواده ی یاتاقان ها هستند. که کاربرد وسیعی در ابزارهای مختلف مانند دیسکهای سخت رایانه و اسکیتها و صنایع بزرگ و خودرو ها و موتورها و ...دارند. بلبرینگها میتوانند هم بارهای شعاعی و هم بارهای محوری را تحمل کنند و معمولاً در جاهایی به کار میروند که بار بهنسبت کوچک باشد. در یک بلبرینگ بار از لایهٔ خارجی به گوی ها اعمال میشود و از آنجا فشار به لایهٔ داخلی منتقل میگردد. با توجه به کروی بودن گویها، نقطهٔ تماسشان با لایههای درونی و بیرونی بسیار کوچک خواهد بود، در نتیجه میتوانند بسیار نرم حرکت کنند؛ از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس، اگر فشار بیش از حدی به گویها وارد شود میتواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آنها گردد.
بلبرینگ های شیار عمیق (Deep Groove Ball Bearings)
این نوع از برینگ ها مرسوم ترین نوع برینگ است. در این نوع از برینگها فشار بر روی سطح خارجی برینگ وارد می شود و این فشار از طریق ساچمه ها به بخش داخلی منتقل میگردد به دلیل آنکه ساچمه ها کروی هستند تنها بخش اندکی از سطح آنها با سطوح در تماس است. لذا اصطکاک به شدت کاهش یافته و این نوع برینگ به راحتی و نرمی حرکت می کنند از آنجائیکه تنها سطح اندکی از ساچمه ها در تماس می باشد لذا نمی توان فشار زیادی را بر آنها وارد نمود زیرا موجب تغییر شکل پیدا کردن بلبرینگ میشود و پس از مدتی بلبرینگ به خوبی کار نخواهد کرد.
*رندرینگ مدل
بلبرینگ های شیار عمیق یک ردیفه (Single Row Deep Groove Ball Bearings)
این برینگ دارای شیار ساچمه عمیق و یک پارچه بوده و ساچمه و شیار در آن مطابقت هندسی کاملی داشته، بطوری که علاوه بر تحمل بار شعاعی، بار محوری را نیز از هر دو طرف تحمل می کنند.
دریافت فایل آماده مدل(مونتاژ شده از نوع شیار عمیق یک ردیفه)
رمز فایل: Mechengineer
میل لنگ (Crankshaft)
قطعه ای است که حرکت خطی پیستون ها در داخل سیلندر خودرو را به حرکت دورانی تبدیل می کند،در اصل در زمان استارت اولیه خودرو با وارد شدن انرژی از طریق پیستون ها به میل لنگ، میل لنگ حرکت خود را آغاز می کند ولی بعد از آن این میل لنگ است که با حرکت دورانی خود باعث حرکت پیستون و در اصل شروع سوخت و ساز در خودرو می شود.
*رندرینگ مدل
اغلب میل لنگ ها از جنس فولاد با کربن متوسط یا آلیاژ فولاد در ترکیب با فلزات کروم و نیکل و به روش فورج ساخته می شوند. تعداد لنگ ها در موتور های خطی برابر با تعداد سیلندر ها و در موتور های V شکل (موتورهای خورجینی) نصف تعداد سیلندر هاست.
سامانه میل لنگ نخستین بار توسط مخترع ایرانی؛ بدیع الزمان جزری در سال ۱۲۰۰میلادی اختراع شد. وی از این اختراع برای بالابردن آب استفاده کرده بود.
دریافت فایل آماده ی مدل
رمز فایل : Mechengineer
شاتون میله ای است که در موتور خودرو ها یا در پمپ های پیستونی، پیستون را به میل لنگ (Crankshaft) متصل می کند. این قطعه تا حد امکان سبک ساخته می شود ولی در عین حال مستحکم می باشد (معمولا از جنس فولاد) که این استحکام برای شاتون ضروری است چرا که می بایست ضربات ناشی از احتراق را تحمل کند.
شاتون دارای دو سر و یک ساقه می باشد که مقطع عرضی ساقه ی آن به شکل I است، شاتون دارای یک سر بزرگ و یک سر کوچک می باشد که سر بزرگ آن به میل لنگ و سر کوچک آن به پیستون متصل می شود. سر کوچک شاتون بصورت یکپارچه و سربزرگ آن بصورت پیچ و مهره ای یا یکپارچه طراحی می شود که در داخل آنها برای جلوگیری از سایش و فرسایش از بوش استفاده می کنند.
دریافت فایل آماده مدل
رمز فایل: mechengineer